fredag 13 2023

Aktiespaningar 2023

 Den magiska starten

Börsårets två första veckor har verkligen bjudit på bonanza med +10% i portföljen. Och det är ju såklart trevligt att hämta tillbaka lite av det som gick förlorat under tidigare år, men uppgången har varit alldeles för kraftig så resten av januari tror jag kommer bjuda på nedgångar. Kanske kan månaden sluta på +5% åtminstone. Men idag vill jag ta upp några aktiecase som jag tror på under 2023.

Unibap

Först ut är Unibap. Kort kan man beskriva bolaget med att de erbjuder rymddatorer samt automationslösningar (bl.a. robotstyrning) för industrin. Det här bolaget har jag ägt tidigare, från början av 2017 fram till mitten av 2021 då jag sålde av allt med en hygglig vinst, tyvärr dock en bit ifrån toppen. Anledningen till sälj den gången var att pengar bara flödade ur från bolaget och inga order kom in så det kändes fruktlöst att ligga kvar. Sedan dess har dock en hel del hänt.Under 2022 tog man in 25 färska miljoner i en FE och sedan dess har det kommit ett antal stora ordrar vilket gör att framtiden nu ser mycket ljus ut rent finansiellt. Då mitt andra rymdteknikbolagsinnehav (AAC), som jag också började investera i under 2017, och som tyvärr är ett rejält sänke i portföljen, verkar hamnat i en permanent avgrund så kommer jag börja vikta över till Unibap under året istället. AAC hade för övrigt en av sina satelliter på Virgin-rymdskeppet som exploderade i veckan, tråkigt att tänka på allt jobb som tekniker lagt ner och som gått förlorat... Jag tror på en målkurs om 60kr inom ett par år.

Fingerprint

Fingerprint cards behöver troligtvis ingen närmare introduktion till någon som investerar på börsen. Jag har ägt Fing tidigare, jag köpte in mig under kraschen 2017 för att sälja med ca 50% förlust. Då minns jag att jag sa till mig själv att jag aldrig någonsin skulle köpa en enda aktie i det bolaget igen. Men nu har aktien varit nere på mycket låga nivåer, man har fått in en rejäl skvätt med pengar och beställningarna på sensorer under glas börjar komma in, vilket gör att jag tror att företaget kan lyfta sin försäljning rejält de kommande åren. Sedan finns såklart optionen på sensorer i kreditkort, även om den marknaden nog kommer bli väldigt mycket mindre än vad man trodde för några år sedan iomed att kortlösa betalningar tar över även här i väst. Här tror jag på en målkurs om 15kr inom ett par år.


 Irisity

Irisity fick jag upp ögonen för i slutet av februari 2018, men då hann aktien stiga 40% innan jag hade likvid att köpa för så det blev inget köp den gången. De levererar i princip övervakningskameror med inbyggd AI som automatiskt kan rapportera incidenter. Vilket jag tycker känns som en klockren produkt. Efter att ha toppat på otroliga 75 kronor i september 2021 så är aktien nu åter igen nere på nivåer de var i början av 2018. Visserligen var ju bolaget då värderat till knappt 100 miljoner, mot idag över 200 miljoner kronor trots lägre kurs, vilket såklart förklaras med att det skett nyemittering av aktier sedan dess på över 600 miljoner kronor (bl.a. förvärv). Det ligger idag en våt filt över aktien då det inväntas ett domslut rörande integritetskränkningen som kameraövervakning utgör. Men även om ett idiotiskt domslut skulle försvåra kameraanvändning i Sverige så har man hela världen som marknad, så framtiden tror jag absolut är mycket ljus för bolaget. Här tror jag på en målkurs om 25kr inom ett par år.


Starbreeze


Starbreeze är ett av de bolag som ligger i topp 10 i min lista över bolag som orsakat mig störst ekonomisk förlust. Kanske på plats nio eller tio. Köpte mina första aktier i bolaget redan 2014. Men tyvärr sålde man inte på toppen några år senare, trots nära på 700% i vinst (kan tyvärr inte förstå hur jag tänkte där och då). Visserligen ligger jag idag bara runt -26% i aktien, men i pengar räknat så är det strax under 80k kr i aggregerad förlust (stor del av innehavet såldes av 2018/2019. Men 2023 kan verkligen bli året då innehavet kan vända till plus. Deras spelsläpp av Payday 3 kommer bli oerhört spännande och hoppas innerligt att det kommer bli ett bra spel. Inte bara för att trycka upp aktien, utan också för att jag är en gamer själv och ser fram emot många härliga speltimmar med polarna. Vid en lyckad lansering ser jag en aktiekurs om 4kr under första halvan av 2024. Optionen är att det blir en monsterhit och då kan kursen kanske med lite tur komma att nosa ända upp mot 8kr. Vid en flopp så blir det dock dessvärre total kapitulation, så mitt innehav kommer ligga <40k kr nära spelsläpp för riskjustering.


Årets lottsedel: Neonode

Neonode är ett spännande bolag som bland annat gör touchless-knappar (alltså knappar som du inte behöver trycka på). Köpte in mig i bolaget under senhösten 2021, på vad som tyvärr var ATH-kurser. Men har även köpt på lite mer nu i höstas så ligger faktiskt plus på positionen. Själva grundaffären, dvs tocuhless-knappar är spännande i sig, men tyvärr inget som drar in några större pengar för tillfället. Vad som istället ligger och lurar i vassen här är att Neonode på grund av sin historik har ett patent som härrör själva gesterna som används i alla världens plattor och smarttelefoner. De (ett ombud) har idag en rättscase kring detta mot Apple, Samsung och Alphabet (Google). Vid vinst så kan man tänka sig skadestånd som motsvarar en aktiekurs på $150 (kurs per idag <$10). Mer troligt är kanske en förlikning motsvarande $75. Men här står man alltså mot världens TRE största teknikföretag, så risken för förlust ska nog ses som mycket hög, och då är det 90% fallhöjd från nuvarande nivåer. Därav ser jag detta som en lottsedel, som kan ge mycket fin utdelning, men innehavet är <30k kr och jag tänker inte öka mer i denna.


Köp i behandlade aktier senaste månaden. Dock ganska små belopp (<15k) i samtliga fall. Vilket är typiskt min tur.

Lycka till där ute!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar