lördag 05 2022

Det blir alltid dyrare än man tänkt sig

 Då var bilen köpt

Ja, eller det är en sanning med modifikation. Vi har inte köpt någon ny bil utan vi har skrivit på för att privatleasa en ny bil. Jag hade ju i mitt förra inlägg snöat in mig på att det skulle bli en Hyundai och att leasingkostnaden skulle landa på omkring 2600kr/mån, men det var inte många rätt i den profetian.

De mindre Hyundaibilarna vi hade tänkt var helt enkelt alldeles för små, och Kona som ju var det primärt tänkta valet för elbil hade alldeles för dåligt bagageutrymme. Efter att ha kollat runt på några ställen så landade vi till slut i en Nissan leaf. Lagom stor, bra känsla i körningen och rejält med bagageutrymme. Måhända att den bil som jag kanske gillade allra mest, en Citroen e-C4 hade en lyxigare känsla, men där var leveransdatum tidigast någon gång efter sommaren. Leafen får vi inom en månad.


Så blir kostnaden

Vi går alltså från problemfria Hyundaiägare sedan 11 år tillbaka till en eldriven Nissan, åtminstone för de kommande två åren då det är så länge som kontraktet gäller.

Kostnaden blev ju ganska mycket högre än vad min initiala tanke var, det landar på 3700kr/mån och sedan tillkommer såklart försäkring på det. Med uppläggningsavgift osv så kan man väl avrunda det till en totalkostnad om 90 000kr för två års leasing. Det motsvarar ca 20% av köppriset för bilen. Så sådär himla förmånligt kan jag inte påstå att det är, men man får ju ta det för vad det är och vara glad över att man nu faktiskt kan få njuta av en helt ny bil. Vi får om två år göra en utvärdering och se om vi tycker det har varit värt det eller om vi kan tänka oss att byta ner oss. För samtidigt som det känns kul att nu få en bil som är underbar att köra jämfört med vår nuvarande, som kan styras med en app, som kan fickparkera av sig själv och autonomt rulla fram på motorvägen, och som såklart har rattvärme och carplay så lyser det rött i den ekonomiska delen av hjärnan som ser hur nära på 2000kr/mån (min andel av månadskostnaden) nu kommer försvinna från spar och investeringskontot och in på konsumtionskontot.

Inbyte av gamla bilen

Jag hade ju fått en glädjevärdering online på 60k för vår nuvarande bil, men bilhandlaren kunde tänka sig 40k. Och det såklart, de behöver ju också göra en vinst, utföra 10k-milsservicen osv...Jag kanske skulle kunna få 50 eller 60k om jag säljer den privat men jag vet inte riktigt om jag vågar ta risken att bli stående med den gamla bilen så just nu överväger jag starkt att släppa den för erbjudet belopp. Återstår att bilhandlaren måste gå igenom den innan de skriver köpekontrakt. Men accepterar de 40k så får det nog bli så. I sådana fall så summerar värdeminskningen på min gamla bil till 77% över en tidsperiod på knappt elva år. Eller motsvarande 12 500kr/år, eller om man vill ta det i relation till vad det kommer kosta att privatleasa den nya bilen;

Värdeminskningen över 11 år motsvarar 28% av kostnaden för privatleasing. 

Nu blir det ju såklart lite att jämföra äpplen med körsbär, men ska man leva snålt så är privatleasing av en modern elbil verkligen inte rätt väg att gå.

Likvid

Ett stort problem i mina investeringar är att jag ständigt tycks sakna pengar. Så fort lönen kommer in på kontot så betalar jag alla alla månadens räkningar, drar av vad jag behöver att leva på under månaden, och sätter in allt som är kvar på Avanza. Därefter köper jag upp i princip varenda krona. Så jag har nästintill aldrig några pengar till "spontanköp" mitt i månaden och liknande.

Men nu kommer det alltså potentiellt ramla in en bra slant pengar mitt i månaden så snart blir det till att shoppa loss, ja aktier då alltså :).

Sneglar för närvarande på Readly, Moment Group, Bico och Kinnevik. Men exakt vad det blir får vi se vid likviddagen, då jag gillar att handla på dagskänsla. Något som lockar en hel del är också att köpa en aktie i Amazon, vilken är för dyr för att jag någonsin (iaf senaste par åren) ska ha haft råd att köpa den för det som blivit över från lönen. Å andra sidan har den precis skuttat iväg och handlas ju till en väldigt hög värdering omkring P/E 50, så risken att man köper in sig på den absoluta toppen är ju överhängande. 

Det finns även en Icke-aktie-option, och det är att sambon önskar en ny säng (sådan där som man kan justera steglöst) så eventuellt tvingas likviden "brännas" på en fysisk statisk produkt. Men att kärestan är nöjd och kan sova gott är ju såklart viktigt.

Jag återkommer med hur det gick och en liten recension om bilen om någon månad. Nu börjar mellon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar