fredag 04 2022

Börsen upp portföljen ner

 Trenden är upp

Det är nu en månad sedan jag skrev senaste inlägget och siade om att vi troligtvis lämnat botten bakom oss (för Stockholmsbörsen). Och än så länge så står sig 29e september som absoluta botten för året och börsen som helhet är upp omkring 6% sedan senaste inlägget, om man räknar med dagens tjurrusning på två procent.

Personligen tror jag det kommer komma en större sättning snart, på säg omkring tio procents nedgång, men att varje botten hädanefter kommer vara lite högre än den vi såg i slutet av september. Men jag kan såklart ha helt fel.

Idag gick börsen som sagt upp med nästan 2%, men för egen del gick portföljen ner med ca 3000kr. Förklaringen till det var att en aktie med hyfsat stor vikt föll nära på 50% idag.

Dessa förbannade nyemissioner 

Dagen började med en rejäl smocka då ett av mina större långsiktiga innehav annonserade nyemission. Idag var det dags för Opticept. Tidigare under hösten har andra stora innehav som Sprint Bioscience, Cantargia och Bioservo gjort samma sak och den här nyemissionsförbannelsen verkar vara omöjlig att ta sig ur.

Passade ju såklart på att köpa på mig en hel del aktier för någon vecka sedan i REAn, min timing är exceptionell (fast åt fel håll). Idag annonserar de nyemission med 45% rabatt (sätts till 11kr för en ny aktie).

Lite positionsuppdateringar från andra nyemissionsfavoriter:

 

 

Så bara på dessa fyra aktier är det -170 000 kronor i år. Det positiva är ju att positionerna nu i princip är utraderade med bara växelpengar kvar, så kommande nyemissioner (nästa höst) blir ju inte lika jobbiga rent ekonomiskt.

Jag vet att jag hade all möjlighet att sälja av alla dessa innehav i somras till minimal förlust eller till och med vinst, men för mig spelar det ingen roll, för då hade jag troligtvis bara köpt nåt "bra stabilt" bolag som Meta, Google, Spotify eller Snap och då hade positionen ändå varit minus 30-50%, haha. Å andra sidan så kanske studsmöjligheten i de bolagen är bättre än ovan brasor.

Bara fonder

Idag passade jag iaf på att sälja av en fjärdedel av mitt innehav i SSAB samt Swedbank och hela Castellumposten (som jag köpte tillbaka men nu valde av avyttra efter Akelius uttalande) och satte in likviden i global och Sverigefonder istället. Börjar bli trött på den här stockpicking-skiten nu.

Skönt med fredag iaf, så kan man dricka bort depressionen. Skål på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar