söndag 17 2023

Ryckta plåster och skuldminskning

 Slut på en era

Nu i veckan har jag så till slut ryckt av två plåster som suttit väldigt hårt, nästan grott in i huden. Det blev en mycket dyr historia, men såhär i efterhand känns det ändå skönt. Nu kan man på riktigt lämna det gamla bakom sig och blicka framåt.

Nyheten kom häromveckan att bolaget Bioservo skall likvideras. Ett bolag jag gjorde första investeringen i vid IPO, 2017. En inte obetydlig men ändå hanterbar summa om 24k kronor lades in i bolaget. Sedan blev det fler inköp genom åren på i många fall lokala bottnar, tyvärr då så tog jag aldrig chansen och sålde av alltihopa i början av 2021 då jag faktiskt låg omkring 40% plus totalt sett. 

Idén bakom bolaget, bolagets produkt, var en robothandske, ett slags exoskelett, med vilken man gav bäraren mångdubblad arm och greppstyrka. Lät som en användbar produkt tyckte jag. Sedan IPOn har man gjort nyemission varje år, senast nu i somras på 37MSEK, för att hålla sig flytande fram tills att beställningarna börjar rulla in.

Ja, här fanns faktiskt många möjligheter att gå ur på break-even eller bättre. Men dumfan satt kvar.

Men det kom aldrig några beställningar, och den här gången valde alltså styrelsen att likvidera bolaget (värdet i bolaget bedöms nu vara maximalt 5MSEK). Det get visserligen en potentiell uppsida på 100% mot dagens börskurs, men att sitta på en avnoterad aktie för att kanske om ett par år få 130kr extra istället för att ta 130kr nu kändes inte speciellt motiverande. Så nu har jag gjort mig av med skiten, och äventyret summerar  -80 837 kr. Om vi ska räkna på vad det kostat samtliga investerare så kan vi räkna ihop total summa som Bioservo dragit in i emissioner sedan IPOn och då summerar det till - 253 miljoner kronor som investerare alltså förlorat på det här skitbolaget (minus i bästa fall 5MSEK som kanske kan återföras till nuvarande aktieägare).

Nästa bolag som det nu var dags att helt avyttra kom att bli Saniona. De meddelade i veckan att de ska ta in 140MSEK i nya pengar, vilket blir 50-80% utspädning, så den här skiten orkar jag inte med återigen. Jag har haft bolaget i portföljen sedan 2015, alltså över åtta år. Så att ni till slut behöva göra sig av med det är såklart tråkigt. Men nu var måttet helt enkelt rågat för min del. Jag kan inte se att den här extra kapitalinjektionen kommer leda någon vart tyvärr. Jag menar, de tog in nära på sex hundra miljoner kronor i en RE för lite över två år sedan, och de pengarna eldade man i princip upp utan att avancera någonting med sina läkemedelskandidater, så vad ska 140MSEK åstadkomma idag? Annat än att hålla VD, ledning och övriga anställda fortsatt försörjda?

Fick sålt 20% av innehavet vid den lokala toppen om 11kr i somras tack vare stop loss (däromkring till en förlust om runt -50%). Såhär i efterhand skulle man ju sålt rubbet den dagen, så hade minst ytterligare 50k kr kunnat räddas från utrotning.

Total förlust på det här äventyret blev för mig - 112 000 kronor. Sett till investerarkollektivet i stort så har man sedan IPO 2015 alltså kastat in i runda slängar 855 miljoner kronor i detta bolaget, och mer ska alltså in nu. Potentialen finns ju fortsatt där, men de "framsteg" som jag sett de senaste åtta åren får iaf mig att inte längre vara sugen på att fortsatt bränna av pengar in i detta bolaget.

Summering av tio års biotech-investeringar

Bara för att få en känsla på det hela så gjorde jag idag en sammanställningen över alla mina biotech-investeringar sedan 2013 (som jag kommer ihåg iaf). Och det summerar investeringar i följande bolag:
Saniona, Follicum, Cantargia, Diamyd, Initiator Pharma, Sprint Biosciences, Peptonic, Ultimovacs, Linc.

Jag sökte fram avräkningsnota i Avanza för samtliga bolag och summerade helt enkelt inköp-sälj +värde av aktuella innehav (alltså värdet på de positioner jag ännu inte sålt i ovan bolag). Och blev faktiskt förvånad att förlusten inte var ännu större. Det visar sig att jag totalt gått back 24 187 kr per den 16e december. Då har jag per samma datum innehav värda 84 600kr. Så visst, om alla de skulle krascha så blir förlusten desto större. Jag äger fortsatt aktier i Diamyd, Cantargia, Sprint och Peptonic. Och ligger runt -40% till -90% back i samtliga av de positionerna, så kan lika gärna sitta kvar tänker jag. De aktierna jag primärt kan tacka för det relativt låga förlusttalet är Cantargia och Initiator Pharma, där tidigare försäljningar inbringat omkring 200k kr i vinst.

Men lärdomen är absolut att aldrig mer investera i bio-tech samt att försöka avyttra befintliga innehav så snart tillfälle ges (om det någonsin ges).


Skuld vill man inte ha (aktier som sålts)

Jag skrev om att ha som mål under 2024 att minska portföljbelåningen till under 250k kr från 360k kr eller nåt som den toppade på här för några månader sedan då jag fick infall och köpte Starbreeze, Volvo cars, Paradox, och en del andra bolag, för lånade pengar. Allt har såklart gått ner, och i vissa fall med mer än 30%, så mycket dumt gjort.

Men, nu är jag faktiskt nere på omkring 220k kr i portföljbelåning, och justerar mitt mål till under 150k kr under 2024. Helt enkelt på grund av att räntan (3,9% någonting) tillsammans med 1% i ytterligare skatt, helt enkelt inte går att räkna hem med min avkastningshistorik. 

Jag har lyckats minska skulden genom att sälja av innehaven i Amazon, Meta, Alphabet (Google) samt såklart även Saniona och posten jag köpte i SB, till 30% förlust. 

Med tanke på att Meta gått nästan +200% i år och Amazon och Google runt +50% så tänker jag att det nog inte kommer fortsätta upp speciellt mycket mer kommande året. Jag har kanske tokfel (brukar jag ha) men det kändes ändå skönt att säkra vinsterna och betala av på lånet. Kan nämnas att Amazon och Alphabet gav runt +4% (köptes i början av 2022) i vinst, medan Meta, som köptes senare gett över 100% i vinst.

Om inte annat så har man iaf lite mer svängrum att investera om marknaden skulle åka på nån större förkylning i närtid. Men helst ser jag att det planar ut och går sidledes under kommande året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar