tisdag 02 2024

Året som gick 2023

 Ytterligare ett år av krig

Så har vi lagt 2023 bakom oss och vi har redan hunnit avklara omkring en halv procent av det nya året. En halv procent, eller två dagar i fallet av ett år, kan tyckas väldigt föga, och det är det i många avseenden, men det är ungefär det som min portfölj lyckades avkasta under året 2023, mer om det senare.

2023 gav oss ytterligare ett år med krig i Ukraina. Diktaturen Ryssland är fast beslutna om att behålla sina landerövringar och har i princip så gjort under året. Ukraina försökte framåt sommaren sig på en offensiv, men med miljontals minor och kraftigt befästa ryska försvarsställningar så gick det helt enkelt inte att avancera. Kostnaden för Ukraina, både i liv och förstört materiel blev hög. Ryssland å sin sida tar ännu större förluster, uppåt tusentals soldater VARJE DAG, samt tiotalet stridsvagnar och andra bepansrade fordon, varje dag. Men så har de ju en enorm produktionskapacitet och tillgängligt manskap räknas i miljontals. Det ser tyvärr tufft ut för Ukraina kommande tid. Det jag och alla vi som älskar frihet måste hoppas på är att USA och EU kan få tummen ur och se till att leverera den materiel och det stöd som vi har för avsikt att göra, men som på grund av interna politiska stridigheter (Ungern i fallet EU och republikanerna i fallet USA) ännu ej har kunnat genomföras. För egen del har jag skänkt en hundralapp varje månad till frivilligorganisationer som levererar material direkt till de ukrainska soldaterna vid fronten.


 

Försök till rysk statskupp och nya proxykrig

Under midsommaren såg vi en spännande vändning i Ryssland, då Wagnergruppen plötsligt tågade mot Moskva samt ockuperade militära byggnader i Rostov on Don. Man kan anta att panik uppstod hos Putin och hans allierade. Förutom ett tjugotal pansarfordon, ett par helikoptrar och ett spaningsflyg samt kanske ett hundratal dödade ryssar så tog marschen dock slut nästan lika snabbt som den börjat. Ledaren för Wagner gav upp, och blev ett par månader sedan mördad genom en iscensatt flygkrasch. 

Vi fick också se statskupper i de afrikanska länderna Niger och Gabon samt över kuppförsök i Gambia och Guinea, allt troligtvis orkestrerat av regimen i Kreml, allt för att försvaga väst. Vi fick även ett ohyggligt terrordåd i Israel där över tusen civila mördades, torterades och tillfångatogs. Detta ledde såklart till ett krig mot Gaza, som än idag pågår och riskerar att dra in hela Mellanöstern i ett storkrig. Det finns väldigt mycket som pekar på att Kreml även dirigerat detta då kriget starkt gynnar ryska intressen.

På hemmafronten

Här hemma har vi brottats med en enorma gängkrig med massvis av skjutningar och bombningar av hus, i flera fall har helt oskyldiga skadats och dödats, senare delen av året var dock något lugnare, enligt vissa bedömare på grund av att gängen medlat mellan varandra. Vi fick se ett antal koranbränningar av en asylsökande irakier vilket retade upp den muslimska världen så att svenska varor bojkottades, svenska ambassader attackerades, terrorhotnivån i Sverige höjdes och svenska fotbollssupportrar blev mördade ute i Europa.

Turkiets och Ungerns diktatorer har fortsatt nekat oss NATO-medlemskap, vilket varit riktigt läskigt med tanke på världsläget. Under de sista månaderna av året slöts dock ett försvarsavtal med USA direkt, vilket gör att vi försvarstekniskt redan kan sägas vara medlemmar i NATO, så Erdogan och Orban har få fortsatta incitament till att fortsätta bråka.

Tidöpartierna

Vi har ju haft ett helt år med vår nya regering, men revolutionerande lagändringar och styrning har tyvärr lyst med sin frånvaro. Under 2024 kommer några på handen räknade nya lagar, som bl.a. innebär att myndigheter lättare ska kunna beslagta smycken, värdesaker och pengar från kriminella samt att man ska kunna belägga vissa med besöksförbud inom vissa zoner, men detta är i min mening som att kasta ägg på ett framrusande tåg, effekten lär bli därefter. Något positivt som de iaf verkar satt i rörelse är att vägen till ny kärnkraft iaf så smått har börjat krattas. Men här behöver de öka takten ytterligare. Elpriserna har bekvämt nog varit avsevärt lägre under 2023 än vad de var under 2022, men bristen på el är skadligt för svenskt välstånd på sikt, när industrisatsningar och liknande inte kan verkställas då kraften saknas i ledningarna.

Ekonomin och räntan

Året blev verkligen räntehöjningarnas år, eller kanske "the mother of all rate hikes". Vi gick in i året med en styrränta på 2,5% och vi avslutar året på 4%. Vilket summerat ger att vi på lite drygt 18 månader gått från 0% i ränta till 4%, och det i sin tur har gett att bolån gått från runt 1% till 5%, alltså en höjning på 400%. Räntekänsliga branscher såsom fastighets och byggbranschen har haft det riktigt tufft på börsen under året.

Inflationen har tuggat på, men i mycket lägre takt än under 2022. Runt 6% har den legat på under året i Sverige, ännu lägre i resten av världen. Men med nominella löneökningar på i snitt omkring 4% så har vi ändå alla blivit rejält fattigare, speciellt då som inflationen även förra året var väldigt hög.

Min privata inflation per övergripande segment. Boende, bil och mat är relativt statiska poster mellan åren och ändringar där speglar ganska väl prisinflationen. Nöjesinflationen beror istället snarare på livsstilsinflation :).
 

Räntehöjningarna har på ett privat plan påverkat min ekonomi genom att bolånekostnaden samt leasingkostnaden för bilen ökat med i pengar ca 2 800kr/mån. Då vi är två som delar på kostnaden så är det i grundutförandet omkring 5 600kr mer som ska ut ur hushållskassan varje månad, bara för att täcka upp ökade räntebetalningar. Under 2024 kommer det tyvärr bli värre, för oss iaf. Detta på grund av att 50% av bolånet fick nya villkor (gick från 1% ränta till 5%) från september månad, så vi har alltså haft en ganska stor räntekudde att luta oss mot under större delen av året. Inte så under 2024.

Lite mer detaljerade utgiftsposter i min ekonomi samt förändring gentemot 2022. De flesta statiska poster såsom livsmedel, bredband&telefoni, streaming, kommunala avgifter osv visar runt 7% i prisökning vilket stämmer någorlunda med officiell statistik.

Ekonomin i stort verkar dock må bra, både i Sverige och i resten av världen, även om ett par banker i USA gick i konkurs under början av året. Något som kostade pensionssparare i Alecta tiotals miljarder kronor i förlorade värden. Credit Suisse blev också räddade (utköpta) av UBS. Men sedan ebbade bankkrisen ut för den gången. Kina har det kämpigt och brottades under året med en kraschad fastighetsmarknad samtidigt som fler och fler företag väljer att flytta produktion från Kina, eller iaf inte bygga ny produktion i Kina. Handelskrig med USA trappades upp. Indien spås få en stor del av framtida produktionsinvesteringar istället.

En notering, som jag nog aldrig tidigare sett är att jag i år faktiskt fått några kronor i ränta på mitt lönekonto.

Börsen


 

Det har varit en rejäl bergochdalbana. Upp 10%, sedan ner 15%, upp igen och sedan 16% minus för året för att de sista par månaderna ta ett megaskutt och sluta på +17% för Stockholm och +24% för Dow jones. Många techaktier såsom Alphabet, Microsoft, Meta, Amazon osv har sett 50 upp till flera hundra procents ökningar. Tesla rusade 150%, Nvidia 250% och även bitcoin gick omkring 150%.

Mitt katastrofår på börsen

Med stor vikt mot biotech och fastigheter samt småbolag överlag så har mitt börsår varit en total katastrof. Från att ha toppat på omkring 11% plus i februari, till att som värst ligga på minus 12%, så slutade året på mesliga +0,64%.

Utveckling min portfölj kontra OMX all share inkl. utdelning

 

Jag berättar om en del av orsakerna till den dåliga prestandan i mitt tidigare inlägg men ett par kraschade förhoppningsbolag, tillsammans med kraschade fastighetsbolag, ihop med att Bayer (mitt största innehav) nu ligger på ATL (all time low) ihop med krascher i Telia, Ericsson, Sinch, Embracer, PEAB med flera gör att det blev ett riktigt skitår.

Jag var också ganska aktiv under året och  med genomsnittsinsättningar på 21k kr/mån så syns att jag köpt och sålt i ganska mycket högre utsträckning än vad som vore fallet om man bara köpte nya fondandelar (som rekommenderas för nybörjare, och idioter som jag själv :)).

Försäljningar under dec primärt Amazon, Meta, Alphabet och ABB. Betalade av på portföljbelåningen samt köpte lite Nibe och Hexatronic.

 Omsättning, avgifter och utdelningar

Omsättning på Avanza landade på 1 003 449 kr. Avgifter (ränta, courtage samt skatt), vilket kan liknas vid förvaltningskostnad, landade på 26 116 kr. Utdelningarna kom in på 65 016 kr, vilket var en minskning med omkring 11%.

På det professionella planet

Ett par månader före sommaren så bytte jag efter tre år arbetsgivare. Det har inte riktigt spelat ut sig så som jag hade önskat rent professionellt. Tycker inte att jag utvecklats speciellt mycket, men jag trivs bra med arbetskamraterna och har gott om tid för prokrastinering. Även om jag ju faktiskt trivs bra med att bara vara så hoppas jag ändå att 2024 bjuder på mer utmaningar i yrket. Det hade varit kul att känna glädje över att det är måndag, och inte bara känna tristess.

Målsättning 2024

Jag ska sätta några konkreta mål för mig själv under 2024 när det gäller investeringar och sparande.

1) Amortera av portföljbelåningen till <150 000kr (den ligger på över 200 000kr f.n.)

2) Utöka sparbufferten på sparkontot till >100 000kr (ligger på omkring 70k kr f.n.)

3) Köpstopp på aktier, endast köpa fondandelar.

Det svåraste blir nog #3, då det även var något jag hade som mål för 2023, men året slutade ändå med omkring 60% av köpen gjorda i aktier, och resterande 40% i fonder. Detta behöver justeras till 100% fonder. då det är enda sättet som jag kan börja bygga en hållbar portfölj, givet min historik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar