torsdag 27 2024

19 år, men nu är det slut

 Ibland har man rätt

För tre veckor sedan så avslutade jag helt min längst hållna aktieposition. Jag sålde av hela mitt innehav i H&M. Jag har ägt aktien ända sedan år 2005, men utvecklingen har inte direkt varit fantastiskt. Totalt kom jag ut med ca 15% på plussidan (exklusive utdelning visserligen) då det blev en del köp nedanför bergstoppen mellan åren 2014 och 2017.

Kursutveckling samt alla mina köp/sälj i H&M sedan 2005. Kursen näst intill platt idag (nåja, omkring +45%), 19 år senare. Jämförelselinjen är OMXS30inkl utdelning.

H&M har såklart gjort en fantastiskt börsresa sedan introduktionen, men de senaste två decennierna har de inte imponerat lika mycket. Jag antar att internet, postorder och nu slutligen den enorma populariteten i tiktok-fashion från billiga kinesiska onlinebutiker mer eller mindre cementerat H&Ms möjlighet till världsdominans. Det är fortfarande ett fint och mycket välskött bolag, och troligtvis kommer det inom ytterligare ett decennium inte längre finnas kvar på börsen (familjen Persson kommer köpa ut det). Men att investera i bolag (aktier) handlar ju primärt om att man vill ha en värdeökning av den underliggande tillgången, och för det krävs tillväxt (alternativt ökande marginaler/sänkta kostnader) och jag ser inte hur H&M ska kunna växa så mycket mer i rådande klimat. Därför valde jag alltså nu att kliva av helt.

Veckorna direkt efter att jag sålt så gick dock kursen stadigt uppåt och man undrade om man ännu en gång helt missbedömt läget och gjort bort sig genom att sälja vid fel tidpunkt. Idag fick jag dock ett kortsiktigt facit som visar att jag för en gångs skull hade rätt i min affär.

Inte perfekt tajmat, men inte totalt uppåt skogen heller.


För likviden köpte jag in mig i Storebrands global all countries. Det är numera min absoluta övertygelse att min värdeutveckling där kommer vara bättre än +45% (som H&M) om 19 år. Synd bara att man fått den insikten såhär sent i livet...

Ytterligare avyttring

Jag har sedan sist även helt avvecklat min position i Opticept, det som tidigare hette Optifreeze. Här gick jag in i januari år 2016 på strax under 36kr. Som mest toppade aktien under år 2022 på över 98kr intradag om jag inte minns fel, och värdet på positionen var då strax under 300k kr. Men dumfan sålde såklart ingenting däruppe på toppen, utan inväntade havsnivån vid 2,4 kr istället. Total förlust på insatt kapital blev runt 80 lax.

Gillade deras concept och produktideér, tyvärr hann det aldrig ta fart under min tid, och efter ELVA nyemissioner så fick nog vara nog!

Här lyckades jag tyvärr träffa någon slags semibotten med försäljningen och kursen per den 27e juni är över fem kronor. Så ja, man skulle väl gått ALL IN istället för att sälja så hade man dubblat pengarna...

Fingerprint

Min trejd i Fingerprint som jag påbörjade i december 2022 och avslutade i juli 2023 gick inget vidare. Men skam den som ger sig, så jag köpte såklart in mig i nyemissionen i september (köp syns dock inte på grafen). Och låg inom kort över 100% plus (position då värd omkring 15k kr). Men sålde jag? Nej såklart inte, utan väntade tills dess att det överskottet vänt till ett fett underskott istället. Nu var ju insatsen i detta fall inte speciellt hög, så blev väl bara en fem tusen back här...

Sedan dess har de genomfört ännu en nyemission och idag står kursen bara i omkring 0,1kr/aktie.

 

Fler konkurser och tvångssälj

Sedan senaste inlägget har ytterligare ett innehav gått i konkurs, och det var ju såklart mitt i särklass största enskilda innehav, nämligen Ayima, som alltså är kursat, avnoterat och krasch boom bang. Omsättning på 150MSEk/år, över 100 anställda i tiotal länder och ägt till stor del av grundare sedan 15+ år. Men så kan det alltså gå. Runt 250k kr i förlust.

Fler spännande händelser är att bolaget Auriant Minings aktie blev handelsstoppad hos Avanza, på grund av "illegal verksamhet i Ryssland", vilket betyder att tillgången är låst. Runt 25k kr där som jag inte har någon aning om jag någonsin kommer kunna få tillbaka.

Min Rysslandsfond har också "äntligen" efter över två år i koma likviderats. Här trodde jag att jag skulle få tillbaka NOLL och ingenting, men fick faktiskt tillbaka runt tio tusen kronor, så omkring en sjundedel kanske av värdet pre Putins fullskaliga anfallskrig mot Ukraina.

Hårt första halvår men spännande framtid

Börsen är i stort hård mot mig, som den mestadels varit genom min hela vistelse, men nu är det snart dags för sommarsemester i verkliga livet. Så den här månaden sätter jag inte in en endaste krona till "sparbössan" (snarare svarta hålet) utan lönen ska konsumeras på nöjen under semestern. Härligt ska det bli och jag ska nog faktiskt inte ens logga in på Avanza för det gör mig bara deprimerad.

Vi väntar dessutom vårt första barn framåt höstkvisten. Så en del barngrejer som behöver införskaffas och förberedas. Eventuellt är mina dagar av "slösaktigt sparande" till ända då utgifterna i närtid såklart kommer skena. Om allt går vägen kommer jag inom ett år att få prova på lite "FIRE-liv" (för första gången i mitt liv) genom att vara pappaledig. Kommer inte direkt bli på de villkor och förutsättningar som jag hade föreställt mig för fem-sex år sedan, men jag kommer iaf under en period inte ha en vuxen boss som styr mitt dagliga liv, utan en mini-boss. Livet i "total frihet" kommer förskjutas minst 18 år, men förhoppningsvis kommer önskan om att nå till det tillståndet att blekna iomed den nya tillvaron.

TREVLIG SOMMAR!

1 kommentar: