fredag 29 2024

Äntligen tillbaka till 2021

 Nu är jag på ATH i portföljvärde trots minus 23% i avkastning

Då det ju är påsk så bad jag AI att generera en ledsen höna som samlar mynt samtidigt som glada finanskillar i bakgrunden skålar i Champagne. Den ledsna hönan skulle alltså vara jag och bakgrunden representera "alla andra". Blev väl inte direkt 100% hitrate, men tyckte ändå bilden var charmig.

Runt omkring den här tiden för tre år sedan, april 2021 så slog min portfölj på Avanza värderekord. Och ni i dagarna har jag alltså återigen nått upp till samma nivå (totalt värde i pengar, ej inflationsjusterat ska tilläggas). Det är både en glädjens och en sorgens tid. 

Kul såklart att vara tillbaka, efter tre år av konstant nedgång (i min portfölj alltså) och motgångar efter motgångar. Det tråkiga är ju att själva portföljutvecklingen (värdeutvecklingen i innehaven) alltså är -23% på den här perioden. Så värdeökningen är till största del hänförlig återkommande insättningar, och rent krasst hade jag varit better off om jag där och då för tre år sedan hade sålt rubbet, satt in på ett sparkonto och satt in alla insättningarna på samma konto.

Faktum är att sedan föregående ATH 2021 så har jag netto satt in 798 000 kr i portföljen, och utöver det har jag även fått utdelningar på totalt 201 000 kr. Så IN i portföljen under tre år, en tusenlapp kort om en miljon kronor. Så allt detta bara för att nu komma upp till samma nivå som för tre år sedan, suck.

Börsen tuggar på som aldrig förr

Ovan är värdeutvecklingen på min portfölj de senaste tre åren med OMXS30 som jämförelsegraf. Vid toppen (min personliga) låg portföljutvecklingen på +5,4% och nu på strax under -23%. Så det är en BRA BIT kvar för mig innan jag har återhämtat värdeutvecklingstappet.

Utvecklingen i år på börsen i allmänhet är +5% för svenska börsen och nära +10% för DJ och Nasdaq. Det låter inte jättemycket men många stora bolag (Amazing seven i USA) och även många verkstadsbolag i Sverige har dragit rejält senaste tiden, med +50% eller högre uppgångar på ett halvår. Vilket gör att en större sättning verkligen hänger i luften. Jag väljer dock att inte försöka tajma marknaden och sälja (Exempelvis Volvo, H&M, Traton, Stellantis och andra bolag jag har i portföljen som gått urstarkt senaste tiden) då jag vet med mig att en stor orsak till mina dåliga resultat just är för att jag köper och säljer för ofta och alltid lyckas pricka fel tidpunkt, no more!

Ska dock säga att det brände rejält i fingrarna för någon vecka sedan när Intrum var nere på 13kr intradag samt även Embracer var nere på 15kr. Men jag har ju lovat mig själv att inte dra på mig mer skuld så om jag skulle köpa var jag tvungen att sälja någon annat, och just då lyckades jag aldrig bestämma mig för vad jag skulle sälja, så det blev inget köp. Sedan dess har båda aktierna stigit KRAFTIGT, och det på goda grunder.

Så ja, det känns surt när man såg två stycken klockrena trades men ändå inte tog någon action. Hade det varit för ett par år sedan så hade jag nog utan att reflektera köpt för 50k kr i vardera genom att öka belåningen bara.

Kan kanske ändå finna någon glädje i att jag faktiskt kunde behärska mig, att jag besegrat speldjävulen :D.

 

På lång sikt går det alltid upp

Man brukar ju säga att om det går dåligt ett eller några enstaka år så är det bara ett expandera grafen och kika på längre tidsperioder, så går det alltid upp.

Det gäller förvisso börsen som helhet, men inte i min portfölj. 

Sjuårsgrafen som visas ovan ger alltså en nominell utveckling på 3,6%. Ska man räkna med inflationen under samma tidsperiod (29,4%) så är det istället en utveckling om -25,8%.

 Med detta så åter en påminnelse till alla där ute att vara försiktiga med era investeringar på börsen då det som synes går alldeles utmärkt att gå minus, även på mycket lång sikt, om man TROR sig veta vad man håller på med.

Glad påsk och lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar