tisdag 28 2022

Och investeringarna går bra?

 Halvårssummering

Titeln, ja den frågan fick jag häromveckan av en bekant och kunde inte hålla mig för skratt. Inte nog med att jag under 2022, börsåret då i princip alla blev miljonärer och breda index avkastade +40%, själv bara avkastade inte ens hälften. Hittills i år har det gått riktigt åt pipsvängen.
Portföljen står just nu på -23% för året, och i reda kronor motsvarar det mer än en hel årslön, brutto. För den summan jag hittills i år förlorat så hade jag kunnat leva i tre år med alla de totala utgifter jag har under ett vanligt år, se mina fasta kostnader. Istället är de nu väck, borta, kanske kommer de aldrig åter.

Början av året

Jag minns nån gång i början av året, portföljen närmade sig tre miljoner kronor. jag tänkte att, jäklar, bara ett par mille till, kanske inom fem år, så kommer jag kunna leva på min portfölj. Jag kan sluta jobba, eller jag kan iaf med hundra procents garanti gå ner till 50% tjänst och ändå leva livet. Detta var inom räckhåll, framtiden såg ljus ut. Trots alla felsteg och snedinvesteringar jag gjort under åren (ja, jag är en riktigt usel stockpicker). 
Men, så började nedgången och hotet om en Rysk invasion av Ukraina. Jag trodde verkligen in i det längsta att Putin aldrig skulle vara så korkad att han skulle gå full retard mot Ukraina, så dagen innan börsen i Ryssland stängde köpte jag till och med MER Rysslandsfonder. Idag har jag omkring 50 tusen kr i Rysslandsfonder som sannolikt i realiteten är värda 0 kr. Som mest var de värda uppåt 90 tusen kronor.
 
Hacket i kurvan i mitten var pga ett tekniskt fel hos Avanza.

 

Buying bonanza

Under februari, mars och däromkring så sålde jag bilen, flyttade över allt sparkapital från sparkontona in i Avanza och köpte för glatta livet, totalt var det omkring 100 000 kronor. Det blev köp i SSAB, Kinnevik, Roblox, Amazon, Microsoft, Netflix, Metaverse (Facebook), Sinch, Stillfront, MTG, Readly, Storytel, PEAB, Ericsson, Unity, SBB, Activision, Embracer och Kopparbergs. Nu är pengarna helt slut och av ovan köp har det mesta gått åt skogen. I vissa fall -50% och i dagsläget är det bara MTG, Unity, Kopparbergs och Activision som ligger på plus, tyvärr var detta de mindre posterna. Så i pengar räknat kan man säga att jag kastat 50k kr i sjön. Hade jag bara väntat till idag hade jag fått i princip dubbelt så många aktier som när jag köpte.
    Jag har även tagit en ganska stor bet (omkring 200k kronor) på BAYER (med lånade pengar) och ett tag såg det riktigt bra ut, med en nästan 40%-ig uppgång, men just nu ligger det på en mer modest uppgång om ca 15%. Kluven till om jag ska sälja eller ej men väljer nog att ligga kvar åtminstone året ut.
 
 
Några av årets inköp. Usel timing, uselt urval.


Årets förluster

Nedgången har ju varit ganska generell och även om jag äger många aktier så ar allt gått ner, dock har mina "favoriter", eller mer korrekt, de rötägg jag investerat mest kapital i, haft ett riktigt katastrofår.
Opticept, som jag ägt sedan börsintroduktionen (hette Optifreeze då) låg på omkring 90kr/aktie vid årets början. Idag ligger de på runt 40kr/aktie, så förlusten där är omkring 80 000 kronor i år (orealiserad vinst, ligger fortsatt plus räknat från inköp). En annan aktie som nästan slaviskt följt Opticept är Acconeer, som också låg på ca 90kr vid årets början, och idag ligger på 44kr/aktie. Där är värdeminskningen för året omkring 75 000kr.
 
Acconeer och Opticept trivs inte så bra i dagens börsklimat.

 
 
Förstaplatsen på kapitalförstöring hittar vi Ayima, som gått från ca 12,5kr/aktie till 5,2kr/aktie på ett halvår, varav majoriteten av innehavet köptes i affekt i samband med en annan katastrofal förlust i biotechbolaget Follicum. Där satte jag allt som blev över i Ayima och lånade 20k kr som jag satte i en mini future i Powercell (den knockades efter nån månad och förlusten blev ca 17k kr). Bara i år ligger jag strax under 100 000kr i förlust i Ayima. Totalt ligger jag ca 180k kr back i Ayima, då jag var en tidig investerare...
 
Ayima, YTD. De är dåliga på att göra business helt enkelt...

 

På andra plats hittar vi ett sorgebarn som jag skrivit om förut och som jag ägt i så många år att ajg tappat räkningen, nämligen Saniona. De fick in en miljard kronor i kassan för nåt år sedan och valde att bränna pengarna på att bygga ut en verksamhet i USA med svindyra chefer och konsulter. Nu valde de att lägga ner hela skiten och aktien har gått från 15kr till 3 kr på ett år (den var nere och vände runt kronan, och för två år sedan toppade den på runt 40kr, tänk om man såld då :)). I reda pengar tror jag förlusten i Saniona bara är runt 40k kr i år, det är väl det som är det positiva ju ner det går ner, det blir mindre och mindre förluster i reda pengar. Räknat från toppen ligger jag runt 300 000kr back i Saniona. Det krävs en uppgång på runt 1500% för att återta det tappet, lär knappast ske.
 
Saniona, ett års utveckling. Köpte en del i mitten av dippen i ren förhoppning om att det skulle vända men sedan när jag förstod att så ej var fallet så sålde jag samma post som nyligen köpts. Här borde man kanske ha sålt av allt, så hade man räddat åtskilliga månadslöner från att brinna upp.

 

Andra rejäla sänken i pengar (och procent) som kan nämnas är Nobia, Bioservo och AAC som alla tappat över 50% av sitt värde, bara i år.

Resten av året

Det enda positiva med att allt gått åt skogen är väl att Telia nu är mitt största innehav efter Bayer, vilket gör att volatiliteten i portföljvärdet borde gå ner en smula, men så är ju nästan en miljon kronor, en tredjedel av toppvärdet, utraderat.

Under finanskrisen 2008 så tappade min portfölj omkring 40% av sitt värde. Då valde jag att sälja skiten och stod utanför marknaden helt under ganska många år därefter. Jag tänker inte handla på samma sätt den här gången, men i och med rådande läge så är jag inställd på att det kan ta ganska många år innan portföljen som helhet är tillbaka på historiska nivåer. En snabb vändning finns inte längre på horisonten, och många tidigare stora innehav är närmast konkursmässiga. Jag kommer därför att dra ner på investeringstakten (jag sänker den med 60% för att vara exakt, från 17k per månad till 7k per månad). Fallhöjden även från dessa nivåer är fortsatt hög så jag kommer prioritera att fylla på sparkontot och unna mig lite mer gott i vardagen framför att spela bort allt på börsen.

Nu är det sommarsemester och jag ska försöka njuta av ledigheten och logga in så lite som möjligt på Avanzakontot. Kanske hinner jag även grubbla en del över hur jag lyckas göra så dåliga affärer och om det här med börsen verkligen är något för mig.
Glad sommar på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar